סמינר מחקר 16 בינואר - ז׳וזה ברונר (מכון כהן) ורקפת זלשיק (אוניברסיטת בן גוריון): מפגשים לימינליים בצל השואה: על טיפול נפשי לשורדי שואה צעירים במחנות העקורים

יום ב׳ 16.1.2023, בניין גילמן חדר 449, שעה 18:00

ז׳וזה ברונר - מכון כהן
רקפת זלשיק - אוניברסיטת בן גוריון 

 

מפגשים לימינליים בצל השואה: על טיפול נפשי לשורדי שואה צעירים במחנות העקורים

 

 

 

המחקר שלנו שואף לספק תיאור וניתוח מקיף ומורכב של המפגשים בין אנשי מקצוע מפרופסיות טיפוליות שונות, לבין שורדי שואה צעירים. מפגשים אלו התקיימו במחנות העקורים שהקימו בעלות הברית על אדמת אירופה מיד לאחר מלחמת העולם השנייה. בפרט, המחקר שלנו מתמקד במפגשים בין עקורים יהודים צעירים באזור האמריקני לבין אנשי מקצוע מתחום הפסיכיאטריה, הפסיכולוגיה והעבודה הסוציאלית, שחלקם הגדול נמלט בעצמו מאירופה רק זמן קצר לפני המלחמה או במהלכה.

הספרות המחקרית בתחום זה מתמקדת בשורדים. לעומת זאת, מחקרינו מתמקד במטפלים. אנחנו מתייחסים אל עבודתם כאל פרקטיקה לימינלית, מושג שאנחנו שואלים מהאנתרופולוגיה. לימינליות מציינת מרחב או זמן טרנספורמטיבי, שלב אותו יש לעבור, כדי להשאיר סדר חברתי או עצמי ישן מאחור למרות שהעתיד עדיין לא ברור ובטוח.

נדון בהשלכות שהייתה לעובדה שההתערבויות הטיפוליות במחנות העקורים לא רק נועדו להביא מזור לנפשותיהם של השורדים, אלא גם להעצים ולמשמע אותם עבור עולם דמוקרטי עתידי שעדיין היה בהתהוות. כפי שנראה, אתוס טיפולי-לימינלי זה, שהפך טיפול ותמיכה נפשית לפרקטיקה של יצירת עצמי חדש עבור עולם חדש, הכתיב את מיקוד וכיוון ההתערבויות, וקבע במידה רבה על מה דובר במפגשים ומה הושתק.

 

 

 

התכנסות לקפה וכיבוד קל בשעה 17:45 ליד חדר 449

 

יו"ר: שאול קציר

הציבור מוזמן

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>